Er was eens een Disney film over menstruatie

Het is bijna onmogelijk om uit te leggen hoeveel ik van het internet houd. Je kunt er letterlijk alles vinden, als je tenminste weet waar je moet zoeken. Ik heb me de laatste tijd veel bezig gehouden met het onderwerp menstruatie.

Eigenlijk schaam ik me ervoor dat ik, als vrouw zijnde, nooit echt heel goed heb nagedacht over hoe anderen hiermee omgaan. Tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik de korte film “The Story of Menstruation” van Disney tegen, een informatieve korte film over menstruatie waarin wordt uitgelegd wat het precies is.

Disney film over menstruatie

The Story of Menstruation heeft meiden gedurende tientallen jaren laten zien hoe zij om kunnen gaan met “die tijd van de maand”.

Maar… wat is menstruatie?

Hoewel het de helft van de wereldbevolking betreft, zal het je verbazen dat veel mensen niet kunnen uitleggen wat menstruatie precies is.

Elke maand wordt het slijmvlies van de baarmoeder dikker, zodat het één van de honderdduizenden eicellen, die zich in onze eierstokken bevinden, kan huisvesten. Deze dikkere bekleding is nodig om de eicel van voedingsstoffen te voorzien, mocht er bevruchting plaatsvinden.

De meeste eicellen gaan door het levenden zonder ooit te worden bevrucht. Daarom voert ons lichaam deze verdikte bekleding in de vorm van menstruatie af. Voor de meesten van ons gebeurt dit elke 28 dagen.

Menstruatie: baarmoeder en eierstokken

Bron: Menstrupedia. Menstruatiebloed is gemaakt van de bekleding van de baarmoeder.

Waarom is het belangrijk om het bewustzijn over menstruatie te verhogen?

Ik doneer elke maand aan goede doelen, vooral voor water, omdat dat de bron van het leven is. Ik wou dat ik eerder had nagedacht over menstruatie-armoede. Als je niet bekend bent met deze term; menstruatie-armoede wordt gebruikt om de situatie van vrouwen en meisjes te beschrijven die geen sanitaire producten kunnen betalen.

Als niet geboren Engelse verbaasde het me dat dit bijvoorbeeld in Engeland bestaat: een land waar mensen gratis condooms krijgen in elke GUM-kliniek en gratis testen. Ik moet toegeven dat ik nog steeds in shock ben. Sinds ik de term heb gehoord, ben ik erover blijven lezen en ben ik me ervan bewust geworden hoeveel armoede er op dit gebied heerst. Vóór de school waar ik nu werk, die vrij chic is, werkte ik op een openbare, zeer gemengde, school. Een groot deel van de leerlingen bestond uit kansarme studenten. Op die school heb ik droevige dingen gezien, maar gek genoeg niets met betrekking tot menstruatie-armoede. Vandaar dat ik in een zegen van onwetendheid leefde.

No more taboo menstruatie producten

No More Taboo verhoogt het bewustzijn over menstruatie-armoede

Vrouwen die meer kans lopen op menstruatie-armoede

  1. Meisjes/vrouwen met een kansarme achtergrond
  2. Vrouwen in de gevangenis
  3. Dakloze vrouwen

Hoe kunnen we mensen die te maken hebben met menstruatie-armoede helpen?

Gelukkig zijn er organisaties zoals No More Taboo, die fantastisch werk leveren om kwetsbare meisjes en vrouwen waardigheid te geven tijdens hun menstruatie. Als docent bevind ik me in een bevoorrechte positie om over deze dingen te praten. Ik probeer nu het bewustzijn bij leerlingen en collega’s, die er net als ik geen idee van hadden dat menstruatie-armoede zo’n groot probleem was in het Verenigd Koninkrijk, te vergroten.

Van menstruatie-armoede naar Disney

Elke dag lees, zoek en verras ik mezelf met nieuwe feiten. Er is zoveel te doen en wij moeten, als vrouw zijnde, handelen en anderen helpen. Niemand weet zo goed als wij hoe moeilijk het kan zijn om te menstrueren: de pijn, de vermoeidheid, de zorgen, het sociale stigma, enzovoorts. In mijn speurwerk naar menstruatie vond ik “The Story of Menstruation”, een film van Disney uit 1946, bedoeld om tot de jaren 60 tijdens gezondheidseducatielessen op scholen te laten zien.

Hoewel de film een tikje ouderwets is (verrassend, hij komt uit de jaren 40!) vind ik dat hij niet zo erg in mythes vervalt als andere dingen die in die tijd werden verkondigd. Disney maakte de film voor het bedrijf Kimberly-Clark, fabrikant van Kotex producten. Ofwel, achter “The Story of Menstruation” zat een money-making bedrijf dat dromen, of in dit geval tampons, verkocht. Zij betaalden Disney in feite om het gebruik van hun producten te promoten terwijl ze tegelijkertijd de kijkers voorlichtten. Dit was geen nieuw gebruik; de Amerikanen blinken en blonken hierin uit.

Desalniettemin vind ik het leuk dat de film het idee van “je kunt praktisch alles doen wat je normaal gesproken doet” benadrukt. Ik moet wel toegeven dat het enigszins een neerbuigende toon bevat, zo van “heb vooral geen medelijden met jezelf”. Vergeet niet dat vrouwen in dat tijdperk meer dan ooit geacht werden bovenmenselijke wezens te zijn: een mix van goddelijke huisvrouw, efficiënte secretaresse, liefhebbende moeder en altijd een gevende en vergevingsgezinde echtgenote. Het beeld van vrouwen in die periode was er één van “verman je en ga door” – of misschien beter gezegd “vervrouw je”. Als we kijken naar andere landen, zoals Spanje, waar dingen werden gezegd als “neem geen douche tijdens je menstruatie”, slaagt “The Story of Menstruation” er een stuk beter in om vrouwen aan te moedigen om goed voor zichzelf te zorgen en hun kin omhoog te houden tijdens deze tijd van de maand.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

“Very Personally Yours” – de brochure die samenging met de film

Meisjes kregen ook een brochure met informatie over menstruatie. Je kunt de brochure hier bekijken. De brochure was bedoeld om ze nuttige informatie te geven en ik denk dat het in veel opzichten dingen bevat die we vandaag de dag nog zouden zeggen. Het enige probleem is de toon. Maar goed, dat is de manier waarop er in die tijd tegen vrouwen werd gepraat en daar kunnen we nu weinig aan veranderen. Het is vooral interessant om het te zien als onderdeel van de geschiedenis. Ze noemen het woord seks niet, maar dat is te verwachten van de jaren 40. Gezien de situatie in die tijd liep de film voor op veel landen in Europa. Kortom: het idee was goed, maar ze hadden de invalshoek van het verhaal moeten aanpassen.

Very personally yours brochure over menstruatie

Voorkant van de brochure “Very Personally Yours”

De brochure werd meer gerespecteerd toen het de ‘Good Housekeeping’-goedkeuring kreeg. Maar eerlijk gezegd vind ik het net zo neerbuigend als sommige cursussen die we op school moeten volgen over bijvoorbeeld pesten en vrouwenverminking, die bedoeld zijn om leraren, die gelukkig grotendeels op de hoogte zijn van deze onderwerpen, voor te lichten. Het gaat allemaal om geld verdienen: de overheid en bedrijven creëren deze zaken en laten mensen betalen om geaccrediteerd te worden.

Moderne alternatieven om mensen (ja, ook jongens en mannen) voor te lichten over menstruatie

Als jij je in de situatie bevindt dat je iets moet vertellen over menstruatie en de complicaties die het met zich meebrengt, of er simpelweg meer over wilt weten, kun je hier een blogpost van de United Nations Girl’s Education Initiative over menstruatie lezen (update: helaas is deze blogpost ondertussen verwijderd).

UNGEI-logo

Tegenwoordig is er veel vriendelijker materiaal om mensen bewust te maken zonder ze te betuttelen. Er is enorm veel te vinden op internet, en als je – zoals ik – elke dag een beetje onderzoek doet, zul je je realiseren hoeveel er gaande is. Help alsjeblieft ook. Ik ben er nu mee bezig en ik heb er spijt van dat ik deze kwestie eerder over het hoofd heb gezien.

Menstruatie doet er toe - menstruation matters

(klik om te vergroten) Feiten over menstruatie waar je misschien nooit over na hebt gedacht

Het bewustzijn over het belang van menstruatie-armoede vergroten

De volgende keer dat je menstruatieproducten koopt, koop dan wat extra voor het plaatselijke goede doel. En vertel anderen erover; dat zal heel erg gewaardeerd worden.

 

Instagram call to action button

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *