Wat te doen tegen menstruatiepijn? 10 tips

Menstruatiepijn is vervelend en kan bij sommige vrouwen zelfs zo erg zijn dat het hun dagelijks leven beïnvloedt. Andere vrouwen doorlopen daarentegen fluitend hun menstruatie. Het is nog onduidelijk waarom de ene vrouw wel last heeft van menstruatiepijn en de andere niet. Ben jij een pechvogel die maandelijks kampt met menstruatiepijn en andere ongemakken die hiermee gepaard gaan? Lees dan hieronder 10 tips om je ongesteldheid dragelijker te maken.

Wat te doen tegen menstruatiepijn

Illustratie door Cécile Dormeau

Wat is menstruatiepijn?

Menstruatiepijn begint vaak vlak voordat je ongesteld wordt of tijdens de eerste dagen van de menstruatie. Meestal houdt de pijn enkele uren tot enkele dagen aan. De bekendste symptomen van menstruatiepijn zijn krampen en steken in de onderbuik. De pijn kan soms ook doortrekken naar de onderrug, heupen of bovenbenen. Andere klachten zijn:

  • Hoofdpijn
  • Pijnlijke borsten
  • Moeheid
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Vaak moeten plassen
  • Diarree
  • Obstipatie
  • Opgeblazen gevoel of een opgezette buik
  • Veel zweten
  • Een sip gevoel of niet lekker in je vel zitten

Menstruatiepijn

De klachten gaan normaal gesproken vanzelf weer over, maar kunnen in de tussentijd wel zorgen voor veel overlast. Bij sommige vrouwen is de menstruatiepijn zo hevig dat het hun dagelijkse leven belemmert. Zij kunnen bijvoorbeeld niet naar school of werk als ze ongesteld zijn. Als de pijn zodanig is dat deze als een klacht wordt ervaren, spreekt men van dysmenorroe.

 

Tussen de 60% en 80% van de vrouwen tussen de 12 en 24 jaar kampt met menstruatiepijn. De klachten nemen vaak af als vrouwen tussen de 30 en 35 jaar oud zijn, of na een zwangerschap.

 

Hoe ontstaat menstruatiepijn?

Menstruatiepijn of dysmenorroe ontstaat door het samentrekken van de baarmoeder. Bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd die geen anticonceptiepil slikken komt er elke menstruatiecyclus een eicel vrij uit één van de twee eierstokken. Om de innesteling van de bevruchte eicel gemakkelijker te maken wordt het baarmoederslijmvlies onder invloed van hormonen dikker.

Als de eicel echter onbevrucht blijft, wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten en komt het met wat bloed naar buiten: de menstruatie. Tijdens dit proces komen er stoffen vrij die ervoor zorgen dat de spiercellen van de baarmoeder samentrekken. Dat samentrekken gaat bij sommige vrouwen gepaard met pijn. Er is geen relatie tussen de hoeveelheid bloedverlies en pijn.

Vrouw met rode trui

Primaire en secundaire dysmenorroe

Er bestaan twee verschillende soorten dysmenorroe, namelijk primaire en secundaire.

Primaire dysmenorroe houdt in dat er geen sprake is van een onderliggende oorzaak van de pijnklachten. Naar schatting lijdt ongeveer driekwart van de vrouwen met heftige menstruatiepijn aan primaire dysmenorroe.

Bij secundaire dysmenorroe is er sprake van afwijkingen van de baarmoeder en/of omliggende weefsels die de klachten kunnen veroorzaken, zoals vleesbomen (myomen), een bekkeninfectie of endometriose. Hieronder leggen we uit wat endometriose inhoudt.

Endometriose

Endometriose is een chronische maar goedaardige aandoening. Bij vrouwen met endometriose komt het slijmvliesweefsel dat zich normaal aan de binnenkant van de baarmoeder bevindt (endometrium) ook buiten de baarmoeder voor, bijvoorbeeld in de buikholte, op of in de eierstokken of in de darmwand. We noemen dit endometriosehaarden.

Visuele illustratie

Ook deze stukjes slijmvlies worden elke maand onder invloed van hormonen dikker en worden daarna weer afgestoten, net als bij het baarmoederslijmvlies gebeurt. Hierdoor ontstaan bloedingen die het lichaam niet via de vagina kunnen verlaten, in tegenstelling tot menstruatiebloed. Dit geeft pijnklachten.

Ook kunnen er kleine littekens, vergroeiingen en verklevingen tussen organen ontstaan. Op den duur kan het zelfs leiden tot chronische ontsteking van de endometriosehaarden en tot cysten gevuld met oud bloed in de eierstokken.

 

Naar schatting kampt ruim 1 op de 10 vrouwen tussen de 15 en 50 jaar in meer of mindere mate met endometriose. Het is belangrijk dat het tijdig wordt herkend en behandeld. Zo niet, kan het leiden tot onvruchtbaarheid.

 

Wat te doen tegen menstruatiepijn?

Bij normale menstruatiepijn kun je zelf dingen doen om de pijn te verlichten. Een aantal tips:

1. Rust en ontspanning

Probeer jezelf zoveel mogelijk te ontspannen tijdens je ongesteldheid en neem niet teveel hooi op je vork als je last hebt van pijn. Neem tijd voor jezelf met een boek, film of een rustgevend muziekje en probeer genoeg slaap te krijgen.

Menstruatiepijn

2. Vermijd tampons

Sommige vrouwen hebben meer last van menstruatiepijn als zij tampons gebruiken. Dit kan komen doordat tampons uitzetten in de baarmoederhals, met als gevolg meer krampen.

Ook kunnen tampons irritatie van de vaginale weefsels veroorzaken bij het absorberen van menstruatiebloed. In de meeste tampons zitten schadelijke stoffen, zoals resten van bleekmiddelen en pesticiden, wat kan bijdragen aan deze irritatie. Veel vrouwen die overstappen op andere producten, zoals menstruatiecups, merken een aanzienlijke vermindering in klachten.


menstruatie appsRelated: 10 voordelen van de menstruatiecup


3. Warme kruik

Ga in een comfortabele houding zitten of liggen en leg een kruik gevuld met warm water op je buik of onderrug. De warmte van het water zal zorgen voor verlichting van de pijn. Je kunt ook warmtepleisters of –kompressen gebruiken voor een vergelijkbaar effect.

Menstruatiepijn

4. Warm bad

Ook een warm bad (ongeveer 37 graden Celsius) ter ontspanning van je spieren kan weldadig zijn. Voeg wat lekkere bad- of etherische olie toe aan het water om nog beter te kunnen ontspannen.

5. Tijgerbalsem

Tijgerbalsem kan door zijn verwarmende werking ook helpen tegen menstruatiepijn. Smeer de balsem op je onderbuik of onderrug (of allebei), afhankelijk van je klachten. Gebruik hiervoor ‘tijgerbalsem soft’.

Menstruatiepijn

6. Massage met etherische oliën

Ook een massage kan menstruatiepijn verlichten, met name als je massageolie van etherische oliën gebruikt. Zelf kun je je buik ter hoogte van je baarmoeder en eierstokken door middel van cirkelvormige bewegingen masseren. En als je er een vrijwilliger voor hebt, kan een (onder)rug massage ook erg fijn zijn.

7. Yoga oefeningen

Ook al klinkt het misschien niet erg aantrekkelijk om te sporten als je je rot voelt, toch kan het ervoor zorgen dat je een beetje opknapt. Er zijn bepaalde yoga oefeningen die je kunnen helpen tegen menstruatiepijn, zoals deze:

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

8. Anticonceptiepil

Een andere manier om menstruatiepijn te verlichten, is het slikken van de anticonceptiepil. Bij vrouwen die de pil slikken rijpt de eicel niet en vindt er geen eisprong plaats. Zo’n 80% tot 90% van de vrouwen merkt een beduidend verschil in pijn als zij de anticonceptiepil slikken.

9. Let op je voeding

Als je last hebt van menstruatiepijn is het een goed idee om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden, met name voedingsmiddelen die zorgen voor een opgeblazen gevoel en het vasthouden van vocht. Grote boosdoeners zijn:

  • Vet en gefrituurd eten
  • Alcohol
  • Frisdrank
  • Cafeïne
  • Zout eten
  • Bewerkt voedsel

Ongezond eten menstruatiepijn

Er zijn ook dingen die de pijn juist kunnen verlichten:

  • Zilvervliesrijst: bevat vitamine B6, wat kan helpen bij een opgeblazen gevoel.
  • Walnoten, amandelen en pompoenzaadjes: bevatten veel mangaan, wat helpt tegen krampen.
  • Olijfolie en broccoli: bevatten vitamine E.
  • Kip, vis en groene bladgroenten: bevatten ijzer.
  • Lijnzaad: bevat omega-3 vetzuren met antioxiderende eigenschappen, die zwelling en ontstekingen verminderen.
  • Voeding die rijk is aan borium, een belangrijk mineraal dat helpt calcium en fosfor op te nemen en waarvan is gebleken dat het menstruatiepijn kan verlichten: avocado’s, pindakaas, gedroogde pruimen, kikkererwten en bananen.
  • Water: een goede hydratatie kan het vasthouden van vocht en een opgeblazen gevoel voorkomen.
  • Voeding die veel vocht bevat: sla, selderij, komkommer, watermeloen, aardbeien, bosbessen, frambozen.
  • Kruidenthee, met name kamille-, pepermunt-, venkel- en gemberthee.

Avocado bij menstruatiepijn

10. Pijnstillers

De aanbevolen pijnstillers bij menstruatiepijn zijn de zogenaamde NSAID’s (niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen), zoals ibuprofen, diclofenac en naproxen. Deze medicijnen helpen de productie van prostaglandine in het lichaam te verlagen. Dit zijn de hormoonachtige stoffen die bij veel vrouwen waarschijnlijk menstruatiepijn veroorzaken.

Daarnaast verminderen NSAID’s het bloedverlies een beetje. Let er wel op dat je ze veilig slikt, omdat ze maagklachten kunnen veroorzaken. Bij lichte menstruatiepijn kun je daarom ook eerst paracetamol proberen.


menstruatie apps

Related: 10 voordelen van de menstruatiecup


 

Instagram call to action button

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *